Meer dan 600 bedrijven in de Nederland, België en Luxemburg verkopen Continental banden via garages en webshops. Dit aantal breidt zich nog dagelijks uit. Deze bedrijven en aangesloten webshops hebben actuele informatie nodig over inkoopprijzen en huidige voorraad om bestellingen te kunnen plaatsen.

De opdracht in bullet points

  • Actuele informatie over verkoopprijzen en voorraad bij de verkooppunten weergeven
  • Aansluiten nieuwe klanten door Sales afdeling en niet meer handmatig door de IT afdeling
  • Behouden van bestaande IT systemen

“Continental’s bestellingen, voorraadbeheer en aansluiten van nieuwe klanten in Benelux sterk vereenvoudigt door API architectuur.”

Projectleider Continental

Het resultaat in bullet points

  • Een corporate dealerportal met een mobiele app
  • Sales afdeling kan binnen 2 minuten een nieuwe klant aansluiten
  • Besparing op IT kosten
  • Toekomstige nieuwe applicaties en systemen zijn gemakkelijk te koppelen
  • Drastisch minder telefonisch- en email verkeer over inkoopprijzen en voorraden
  • Er was geen ‘freeze’ van de business nodig bij de realisatie van dit project

De opdracht

Het aansluiten van nieuwe verkooppunten op het systeem van Continental werd handmatig gecodeerd door de afdeling IT. De wens was om nieuwe klanten op een eenvoudige manier door de afdeling Sales te laten aansluiten, zonder tussenkomst van de afdeling IT. Het systeem (dealerportal) moest documenten, e-mails en bestellingen automatisch kunnen verwerken. Daarbij werken de klanten van Continental met verschillende applicaties, waardoor er meerdere API koppelingen gerealiseerd moesten worden die ook door de afdeling Sales geactiveerd kunnen worden.

Randvoorwaarden: zo min mogelijk belasting op de systemen (processorcapaciteit), maar toch zoveel mogelijk klanten tegelijk kunnen servicen. Geen business logica in de koppeling zelf, maar configureerbaar door de business.

Het resultaat

We hebben een dealerportal gebouwd waarin alle gewenste functionaliteiten samenkomen. Het aansluiten van een nieuwe klant kost nog maar 2 minuten en kan gedaan worden door de afdeling Sales. Het dealerportal heeft een fikse besparing op IT kosten opgeleverd doordat niet meer iedere nieuwe aansluiting en benodigde API koppelingen hardcore geprogrammeerd worden. Nieuwe klanten met eigen applicaties kunnen direct door Sales en met hetzelfde gemak worden aangesloten. Het telefoon- en e-mailverkeer over inkoopprijzen en voorraden is drastisch verminderd. Daarnaast hebben bestaande klanten niks gevoeld van deze transitie.

Technische uitdaging

Het kwam aan op slim programmeren: met zo min mogelijk rekenkracht zoveel mogelijk doen. HybrIT heeft de netwerkarchitectuur, alle cloud diensten geregeld en Continental begeleid bij de implementatie. De business meekrijgen in deze nieuwe ontwikkeling vanwege de impact op bestaande procedures en werkzaamheden had wel wat voeten in de aarde. We hebben de business kunnen helpen bij de onderbouwing waarom deze ontwikkeling voor de hele organisatie goed was.

“De complexiteit van het systeemlandschap vereiste dat ik nieuwe manieren moest bedenken om data te ontsluiten, en het koppelen met oudere systemen en bijbehorende limieten. Een interessante uitdaging voor een een architect met de nodige development ervaring.”

Thomas Heuring, Architect HybrIT

“Toen ik bij de opdracht betrokken werd, had Thomas het ontwerp al klaarliggen. Tijdens de loop van het project zijn daar wel nieuwe dingen aan toegevoegd of veranderd maar de basis was goed en ik vond het prettig dat we daar altijd op konden terugvallen. Ik vond het leuk om te zien dat zowel de business als de afdeling IT naarmate het project vorderde ook steeds enthousiaster werd en de voordelen van deze oplossing begon in te zien.”

Sanne Mulder, Integratie Specialist HybrIT

Meer weten over HybrIT?

JS World Conference team HybrIT