Wat is UX Design?
UX Design is erop gericht om software te maken die aansluit op wat gebruikers willen en verwachten, en tegelijkertijd ervoor te zorgen dat daarmee de achterliggende businessgoals worden behaald. UX Design beoogt zelfs om verwachtingen te overtreffen en gebruikers te verrassen in de gebruikerservaring. Maar ook eventuele obstakels die de gebruikerservaring negatief beïnvloeden te onderkennen en weg te nemen.
UX Design gaat dus verder dan puur gebruiksnut en gemak. Hier komen functionaliteit, emotie en business samen. Waar het bij software development traditioneel draaide om welke functionaliteiten technisch mogelijk waren, staat tegenwoordig de ultieme gebruikerservaring (User eXperience) centraal. Het succes van een bedrijf als Apple wordt vaak toegeschreven aan de totale gebruikerservaring die het biedt aan diverse typen gebruikers met producten die toegankelijk, aantrekkelijk én leuk zijn om te (leren) gebruiken.
UX Design door HybrIT?
Als digital partner wil HybrIT organisaties helpen voorop te lopen in digitale transformatie. Dit doen wij door strategische oplossingen te bedenken die mens, techniek en business slim met elkaar verbinden. Het aanbieden van UX Design om jouw software development te versterken is daar een onderdeel van. Hiervoor bieden we een aantal handige pakketten aan. Bekijk ze hieronder.
Waarom is UX Design essentieel?
Wanneer software development en UX Design samengaan, levert dit diverse voordelen op:
Wat doet een UX Designer?
Een UX Designer streeft ernaar zo goed mogelijk inzicht te krijgen in de te behalen businessgoals én in de behoeften van gebruikers, en daarvoor waardevolle gebruikerservaringen te ontwerpen. Hij of zij maakt hierbij gebruik van verschillende methoden en technieken zoals Design Thinking, Customer Journey, Persona’s en Customer Experience Mapping. Belangrijke taken van een UX Designer zijn:
Verschil met UI Design?
De begrippen UX Design en UI Design lijken nauw met elkaar verweven. Toch is er een duidelijk verschil.
- UX Design houdt zich bezig met de totale gebruikerservaring, welke behoeften en emoties gebruikers hebben en welke ergernissen van gebruikers je kunt voorkomen of wegnemen. UX is een breed vakgebied met vele facetten dat uiteenloopt van Informatie Architectuur tot Interaction Design.
- UI Design is het onderdeel van Interaction Design dat zich bezighoudt met de interactie tussen de gebruiker en de software via de User Interface. UI Design richt zich voornamelijk op kleuren, vormen, formulieren en op welke plaatsen bedieningselementen moeten staan.
Design Thinking binnen het proces van UX Design
In de praktijk hangt het UX proces met name af van het type product dat de UX Designer wil ontwerpen. Zo verschilt het proces voor een corporate website van het ontwerp van een specifieke app. De meeste UX Designers maken echter graag gebruik van de Design Thinking-methodiek. Wanneer je dit doorvertaalt naar het UX proces ontstaan de volgende 5 stappen:
Belangrijk onderdeel van dit model is dat het een leerproces is en er geen eindpunt is. Tijdens elke fase onderzoekt de UX Designer of de aannames aansluiten op gedrag en behoeften van de gebruiker en stuurt waar nodig bij.
UX Design door HybrIT?
Als digital partner wil HybrIT organisaties helpen voorop te lopen in digitale transformatie. Dit doen wij door strategische oplossingen te bedenken die mens, techniek en business slim met elkaar verbinden. Het aanbieden van UX Design om jouw software development te versterken is daar een onderdeel van. Kijk hieronder naar de mogelijkheden.
Sitemap / wireframes
- Sitemap Design
- User Flow Design
- Pagina Layout Design
- Per 5 pagina’s
- –
- –
- –
Mockup / prototyping
- Prototype
- Clickable Mockup
- Weergave User Flows
- Gebruik van Huisstijl
- Gebruik van Content
- Desktop, Mobiel, Tablet
- Per 5 pagina’s
Maatwerk UX Design
- Overig
Ons werk
Benieuwd naar online platformen die wij gebouwd hebben?
Stater N.V.
Nieuwe gebruikersinterface (UI) gebouwd voor een bestaand portaal en nieuwe functionaliteiten toegevoegd door o.a. API koppelingen te realiseren tussen het portaal en Mid- en Back-Office van Stater, incl. performance verbeteringen waardoor het gebruikersgemak van het portaal is toegenomen.
Viscon Group
Serviceportal gebouwd dat het offerte- & aankoopproces van spareparts volledig automatiseert. Dit levert meer selfservice op voor klanten, kortere leveringstijden en een aanzienlijke besparing op operationele kosten.
BouwKennis
Klanten kunnen interactieve rapportages inzien (en direct aankopen) door in te loggen op hun eigen omgeving binnen het klantenportal van BouwKennis. Daarnaast zijn er geen handmatige acties meer nodig door de backoffice om rapportages te genereren.