Wat is een online platform?
Een online platform of digitale marktplaats brengt vraag en aanbod op een slimme manier bij elkaar. Het kan daarbij gaan om arbeid of producten, maar bijvoorbeeld ook om geld, informatie, communicatie of entertainment.
Online platformen creëren een basis van producten, functionaliteiten en infrastructuren waarmee bedrijven en ondernemers nieuwe diensten en businessmodellen kunnen ontwikkelen. O.a. tech-reuzen als Apple, Amazon, Facebook, Google en Microsoft hebben deze technologische en zakelijke revolutie aangewakkerd. Maar ook cloud-native bedrijven als Netflix, Uber, Airbnb en Booking.com zijn met innovatieve platformen en nieuwe businessmodellen zeer succesvol gebleken.
Meer weten over de kracht van zo’n online platform of digitale marktplaats? Lees dan snel verder.
Waarom een online platform laten maken?
De platformeconomie is nog volop in ontwikkeling, maar biedt veel kansen voor nieuwe businessmodellen. Hieronder lees je belangrijkste redenen waarom je een eigen online platform zou willen (laten) maken.
Kenmerken van online platformen
Online platformen en digitale marktplaatsen zijn er in verschillende soorten en maten. Ze kunnen zowel qua doel als uiterlijk sterk van elkaar verschillen. Toch delen de verschillende platformen in de regel wel een aantal kenmerken.
De digitale oplossing bouwen
De digitale oplossing bouwen
Zelf aan de slag met online platformen of digitale marktplaatsen?
Wil jij ook profiteren van het innovatieve vermogen en de vele voordelen van een online platform of digitale marktplaats? Dan helpt HybrIT je graag verder. Wij zijn gespecialiseerd in het bouwen van online platformen en portals die volledig integreren met je bestaande IT-landschap.
Meer weten? Bel of mail ons. We komen graag met je in contact!
Ons werk
Benieuwd naar online platformen die wij gebouwd hebben?
Stater N.V.
Nieuwe gebruikersinterface (UI) gebouwd voor een bestaand portaal en nieuwe functionaliteiten toegevoegd door o.a. API koppelingen te realiseren tussen het portaal en Mid- en Back-Office van Stater, incl. performance verbeteringen waardoor het gebruikersgemak van het portaal is toegenomen.
Viscon Group
Serviceportal gebouwd dat het offerte- & aankoopproces van spareparts volledig automatiseert. Dit levert meer selfservice op voor klanten, kortere leveringstijden en een aanzienlijke besparing op operationele kosten.
BouwKennis
Klanten kunnen interactieve rapportages inzien (en direct aankopen) door in te loggen op hun eigen omgeving binnen het klantenportal van BouwKennis. Daarnaast zijn er geen handmatige acties meer nodig door de backoffice om rapportages te genereren.