Vraagstuk
Viscon heeft als doel haar klanten te ontzorgen op het gebied van aftersales. Zo wenst het bedrijf het bestelproces van vervangende onderdelen (spareparts) volledig te automatiseren en daarbij het online volgen van de orderstatus mogelijk te maken. Daarnaast wil Viscon haar klanten de mogelijkheid geven relevante documenten per project of machine te kunnen inzien en downloaden.
Het bedrijf koos ervoor een service portal te laten bouwen zodat klanten zelf;
- Vervangende onderdelen kunnen bestellen;
- Offertes, orders en levering kunnen volgen met actuele status (ERP koppeling);
- Met een mobiele variant van het portal (Progressive Web App) direct producten kunnen bestellen na het scannen van het onderdeel of machine (QR codes stickers op de onderdelen);
- Per machine onderdelen kunnen bekijken met filter op bijv. slijtbaar & type;
- Per deelproces in hun fabriek de machines inzichtelijk hebben;
- Machines andere benamingen / kenmerken kunnen meegeven die ook weer terug geschreven worden naar het ERP systeem van Viscon;
- Documenten kunnen downloaden (bijv. setup van het proces met alle machines).
Resultaat
Het offerte- & aankoopproces van spareparts is volledig geautomatiseerd. Dit levert meer selfservice op voor klanten, kortere leveringstijden en een aanzienlijke besparing op operationele kosten doordat het aantal handmatige acties gereduceerd is.
Bulletpoints
- Koppeling E-commerce platform – ERP systeem;
- Mobiele app (PWA – Progressive Web App);
- QR codes ingericht;
- Integratie met Viscon’s on premise network (VPN tunnel);
- Maatwerk API’s;
- Cloud oplossing;
- Authenticatie & autorisatie ingericht;
- Portal toegang voor (nieuwe) klanten via eigen ERP systeem;
- Het portal is oneindig schaalbaar & gemakkelijk uitbreidbaar;
- Hoge performance.
“Binnen 3 maanden zijn we van ontwerpfase naar livegang gegaan. De betrokken collega’s van Viscon zijn vaak aanwezig geweest bij demo’s en daily stand ups waardoor er veel afstemming was. We hebben een zeer compleet product mogen opleveren inclusief integratie met het on premise netwerk en de cloud oplossing. We hebben met elkaar een mooie MVP neergezet en we kijken er naar uit om meer functionaliteit te bouwen om Viscon en haar klanten verder te helpen.”
Mark Dirksma – Architect HybrIT