Wat is een dealerportal?

Een dealerportal, dealerportaal of reseller portal is een online omgeving waarin je zakelijke relaties o.a. contract- en voorraadgegevens, facturen en productinformatie kan laten inzien en nieuwe producten of diensten kunt laten aanvragen. Een dealerportal laten maken is voor veel bedrijven een manier om efficiënter te werken door de digitale service te verhogen en te besparen op operationele kosten.

Wat zijn de voordelen van een dealerportal?

  • Verhoogt het serviceniveau aan dealers & resellers
  • Biedt zakelijke selfservice
  • Digitaliseert informatiestromen
  • Biedt de mogelijkheid om datastromen te koppelen aan systemen van klanten
  • Verlaagt operationele kosten
  • 24/7 beschikbaarheid van actuele data
  • Een nieuw business- of verdienmodel

Inhoud dealerportal

De inhoud van het dealerportaal kan bestaan uit informatie en data over prijsafspraken, voorraden, bedrijfsprocessen, marketingmateriaal, productinformatie, proces omschrijvingen, etc.

Je kunt ervoor kiezen om specifieke software te integreren die een hoge businesswaarde heeft voor de dealers. Voor het maken van een dealerportaal is een goede inventarisatie van de gewenste functionaliteit, business logica en beschikbare data en systemen van essentieel belang. Onze ervaring leert dat een dealerportal de meeste businesswaarde oplevert als meerdere disciplines betrokken worden.

Software koppelen met een API

Bij het ontwikkelen van een dealerportaal is het koppelen van bestaande systemen en informatiebronnen een belangrijke pijler voor de businesswaarde. Je kunt hierbij denken aan data over facturatie, distributie, orderstatus, levertermijnen, etc. Deze data zou afkomstig kunnen zijn uit bestaande ERP-systemen. Hiervoor is ervaring en deskundigheid nodig over het koppelen van software (zowel nieuwe als oudere software). HybrIT kan hierin een sleutelrol vervullen door onze jarenlange ervaring met complexe integratieplatforms.

Ons werk

Hieronder vind je enkele voorbeelden van portal oplossingen die wij gebouwd hebben.

2021-06-02T12:47:34+02:00

BouwKennis

Klanten kunnen interactieve rapportages inzien (en direct aankopen) door in te loggen op hun eigen omgeving binnen het klantenportal van BouwKennis. Daarnaast zijn er geen handmatige acties meer nodig door de backoffice om rapportages te genereren.

Weten hoe je je goed voorbereidt op het ontwikkelen van een portal? Download dan de checklist.

Hierin lees je:

  • Wat de belangrijkste onderdelen van de businesscase zijn
  • Wat de non-functional requirements voor een portal zijn
  • Hulp bij de keuze tussen een standaard-portal en een portal op maat