Wat is een klantenportal?
Een klantenportal (ook wel klantenportaal, client portal, customer portal of mijn-omgeving genoemd) is een beveiligde webomgeving waarin klanten allerlei zaken online met je bedrijf kunnen regelen. Klanten hebben hiermee een persoonlijk portal tot hun beschikking waarin zij zelf:
- Contract- en persoonlijke gegevens kunnen inzien
- De mogelijkheid hebben om persoonlijke gegevens te wijzigen
- Rechtstreeks toegang krijgen tot facturen, betalingshistorie en voorwaarden
- Nieuwe producten en/of diensten kunnen bestellen
- Direct een afspraak kunnen inplannen
- 24/7 via een chatbox vragen kunnen stellen
Voordelen klantenportaal
Een klantenportal is voor veel bedrijven en overheidsinstanties inmiddels onmisbaar geworden. Enkele belangrijke voordelen van een klantenportal zijn:
Vergroot het gebruiksgemak & selfservice voor klanten
Persoonlijke online omgeving voor iedere klant
Creëert de mogelijkheid voor cross selling
24/7 bereikbaarheid
Besparing op operationele kosten
Een nieuw business- of verdienmodel
Inhoud klantenportal
Alles wat bedrijven en hun klanten online kunnen regelen, kan in klantenportalen verwerkt worden. De inhoud van een customer portal of klantenportal bestaat technisch gezien uit:
- Een gebruikersinterface
- Data
- Documenten
- In- & externe koppelingen (API’s)
Daarnaast kun je specifieke software integreren die bijvoorbeeld het serviceniveau en de sales van je bedrijf verhogen. Denk aan het toevoegen van e-commerce functies, een chatbox of koppelingen met je backoffice systemen om orders kunnen volgen. Ook kan een klantenportal geheel toegespitst zijn op specialistische bedrijfsaspecten of disciplines zoals transport, industrie, sales, facturatie en orderverwerking.
Ook klantenportaal software laten ontwikkelen?
Voor het bouwen van een klantenportal of het ontwikkelen van klantenportaal software is een goede inventarisatie van de gewenste functionaliteit, business logica en beschikbare data en systemen van essentieel belang. Daarnaast is het koppelen van bestaande systemen en informatiebronnen een belangrijke pijler voor het succes. Hiervoor is ervaring en deskundigheid nodig over het koppelen van software. HybrIT kan je hiermee goed helpen. Bel of mail ons. We komen graag met je in contact!
Ons werk
Hieronder vind je enkele voorbeelden van portal oplossingen die wij gebouwd hebben.
Stater N.V.
Nieuwe gebruikersinterface (UI) gebouwd voor een bestaand portaal en nieuwe functionaliteiten toegevoegd door o.a. API koppelingen te realiseren tussen het portaal en Mid- en Back-Office van Stater, incl. performance verbeteringen waardoor het gebruikersgemak van het portaal is toegenomen.
Viscon Group
Serviceportal gebouwd dat het offerte- & aankoopproces van spareparts volledig automatiseert. Dit levert meer selfservice op voor klanten, kortere leveringstijden en een aanzienlijke besparing op operationele kosten.
BouwKennis
Klanten kunnen interactieve rapportages inzien (en direct aankopen) door in te loggen op hun eigen omgeving binnen het klantenportal van BouwKennis. Daarnaast zijn er geen handmatige acties meer nodig door de backoffice om rapportages te genereren.