Wat is een klantenportal?

Een klantenportal is een beveiligde webomgeving waarin klanten allerlei zaken online met je bedrijf kunnen regelen. Klanten hebben hiermee een persoonlijk portal tot hun beschikking waarin zij zelf:

  • Contract- en persoonlijke gegevens kunnen inzien
  • De mogelijkheid hebben om persoonlijke gegevens te wijzigen
  • Rechtstreeks toegang krijgen tot facturen, betalingshistorie en voorwaarden
  • Nieuwe producten en/of diensten kunnen bestellen
  • Direct een afspraak kunnen inplannen
  • 24/7 via een chatbox vragen kunnen stellen

Een klantenportal is voor veel bedrijven en overheidsinstanties inmiddels onmisbaar geworden. Bedrijven die een klantenportaal ontwikkelen, vergroten hiermee niet alleen het gebruiksgemak van hun klanten, maar komen hiermee ook tegemoet aan de serviceverwachting die blijft groeien. Een bijkomend voordeel is de (enorme) besparing op de operationele kosten die een klantenportal oplevert.

In plaats van een klantenportal (of klantenportaal) spreekt men ook nog wel eens over een selfservice portal, client portal of customer portal.

Wat zijn de voordelen van een klantenportaal?

  • Vergroot het gebruiksgemak & selfservice voor klanten
  • Persoonlijke online omgeving voor iedere klant
  • Creëert de mogelijkheid voor cross selling
  • 24/7 bereikbaarheid
  • Besparing op operationele kosten
  • Een nieuw business- of verdienmodel

Hoe bepaal je de inhoud van een klantenportal?

Voor het bouwen van een klantenportaal is een goede inventarisatie van de gewenste functionaliteit, business logica en beschikbare data en systemen van essentieel belang. Onze ervaring leert dat een klantenportal de meeste businesswaarde oplevert als meerdere disciplines betrokken worden. Denk hierbij aan development, sales, operations en finance.

Inhoud klantenportal

Alles wat bedrijven en hun klanten online kunnen regelen, kan in klantenportalen verwerkt worden. De inhoud van een klantenportal is gedeeltelijk generiek en deels zeer specifiek. Zo kan een klantenportal geheel toegespitst zijn op specialistische bedrijfsaspecten of disciplines zoals transport, industrie, sales, facturatie en orderverwerking.

Technisch gezien bestaat de inhoud van een klantenportal uit:

  • Een gebruikersinterface;
  • Data;
  • Documenten;
  • In- & externe koppelingen.

Zo kun je specifieke software integreren die bijvoorbeeld het serviceniveau en de sales van je bedrijf verhogen. Denk aan;

  • Het toevoegen e-commerce functies;
  • Een chatbox;
  • De koppeling met je backoffice systemen om orders kunnen volgen.

Software koppelen met een API

Bij het laten maken van een klantenportaal is het koppelen van bestaande systemen en informatiebronnen een belangrijke pijler voor het succes. Hiervoor is ervaring en deskundigheid nodig over het koppelen van software (zowel nieuwe als oudere software). HybrIT kan hierin een sleutelrol vervullen door onze jarenlange ervaring met complexe integratieplatforms. Lees hier meer over API koppelingen.

Ons werk

Hieronder vind je enkele voorbeelden van portal oplossingen die wij gebouwd hebben.

2021-06-02T12:47:34+02:00

BouwKennis

Klanten kunnen interactieve rapportages inzien (en direct aankopen) door in te loggen op hun eigen omgeving binnen het klantenportal van BouwKennis. Daarnaast zijn er geen handmatige acties meer nodig door de backoffice om rapportages te genereren.

Weten hoe je je goed voorbereidt op het ontwikkelen van een portal? Download dan de checklist.

Hierin lees je:

  • Wat de belangrijkste onderdelen van de businesscase zijn
  • Wat de non-functional requirements voor een portal zijn
  • Hulp bij de keuze tussen een standaard-portal en een portal op maat