Wat is een klantenportal?

Een klantenportal (ook wel klantenportaal, client portal, customer portal of mijn-omgeving genoemd) is een beveiligde webomgeving waarin klanten allerlei zaken online met je bedrijf kunnen regelen. Klanten hebben hiermee een persoonlijk portal tot hun beschikking waarin zij zelf:

  • Contract- en persoonlijke gegevens kunnen inzien
  • De mogelijkheid hebben om persoonlijke gegevens te wijzigen
  • Rechtstreeks toegang krijgen tot facturen, betalingshistorie en voorwaarden
  • Nieuwe producten en/of diensten kunnen bestellen
  • Direct een afspraak kunnen inplannen
  • 24/7 via een chatbox vragen kunnen stellen
Klanten Portal Laten Maken | HybrIT

Voordelen klantenportaal

Een klantenportal is voor veel bedrijven en overheidsinstanties inmiddels onmisbaar geworden. Enkele belangrijke voordelen van een klantenportal zijn:

  • Vergroot het gebruiksgemak & selfservice voor klanten

  • Persoonlijke online omgeving voor iedere klant

  • Creëert de mogelijkheid voor cross selling

  • 24/7 bereikbaarheid

  • Besparing op operationele kosten

  • Een nieuw business- of verdienmodel

Checklist

Weten hoe je je goed voorbereidt op het ontwikkelen van klantenportaal software? Vraag dan onze handige Checklist Portals aan.

Nu Aanvragen
Wat is een portal? HybrIT

Inhoud klantenportal

Alles wat bedrijven en hun klanten online kunnen regelen, kan in klantenportalen verwerkt worden. De inhoud van een customer portal of klantenportal bestaat technisch gezien uit:

  • Een gebruikersinterface
  • Data
  • Documenten
  • In- & externe koppelingen (API’s)

Daarnaast kun je specifieke software integreren die bijvoorbeeld het serviceniveau en de sales van je bedrijf verhogen. Denk aan het toevoegen van e-commerce functies, een chatbox of koppelingen met je backoffice systemen om orders kunnen volgen. Ook kan een klantenportal geheel toegespitst zijn op specialistische bedrijfsaspecten of disciplines zoals transport, industrie, sales, facturatie en orderverwerking.

Ook klantenportaal software laten ontwikkelen?

Voor het bouwen van een klantenportal of het ontwikkelen van klantenportaal software is een goede inventarisatie van de gewenste functionaliteit, business logica en beschikbare data en systemen van essentieel belang. Daarnaast is het koppelen van bestaande systemen en informatiebronnen een belangrijke pijler voor het succes. Hiervoor is ervaring en deskundigheid nodig over het koppelen van software. HybrIT kan je hiermee goed helpen. Bel of mail ons. We komen graag met je in contact!

Contact
Adviesgesprek

Ons werk

Hieronder vind je enkele voorbeelden van portal oplossingen die wij gebouwd hebben.

2021-06-02T12:47:34+02:00

BouwKennis

Klanten kunnen interactieve rapportages inzien (en direct aankopen) door in te loggen op hun eigen omgeving binnen het klantenportal van BouwKennis. Daarnaast zijn er geen handmatige acties meer nodig door de backoffice om rapportages te genereren.

Meer cases